Vägen till att vinna tillbaka kunderna efter en bojkott är lång. Men det går!
Oatly är i blåsväder efter att ha tagit in Blackstone som ägare av 10% i bolaget. Blackstone har själva kritiserats för sin aggressiva strategi på bostadsmarknaden samt för sin inblandning i skövlandet av Amazonas regnskog.
Oatly gör sitt bästa för att krishantera situationen, men nu sprider sig en bojkott internationellt.
Eva Ossiansson, doktor och varumärkesexpert vid Handelshögskolan i Göteborg förklarade i Resumé varför hon anser att bojkotten är extra allvarlig:
– I och med den senare affären blir det väldigt tydligt att det är pengarna som talar mer än värderingarna, vilket gör att man framstår som falska i sitt sätt att agera.
Eftersom Oatly har byggt sitt varumärke på en värderingsdriven grund är också fallhöjden högre än för de flesta.
Oatly är bara ett i raden av varumärken som har fått utstå tung kritik de senaste åren. Volkswagens utsläppskandal, Nordeas Panama Papers och Swedbanks penningstvättsskandal är några exempel.
Men hur påverkar egentligen en bojkott varumärket och affären på längre sikt?
Mer än var fjärde svensk har bojkottat ett varumärke
I rapporten Sweden: The Brand Boycotter har YouGov undersökt hur svenskar tänker kring bojkotter av varumärken. Mer än var fjärde svensk har någon gång bojkottat ett varumärke som en direkt följd av en skandal.
Vägen till att vinna tillbaka kundernas förtroende är lång. Hela 68% (!) av de som har slutat använda ett specifikt varumärke använder det fortfarande inte och bara 5% använder det lika mycket som innan skandalen.
De största anledningarna till att konsumenter väljer bort ett varumärke är dålig behandling av djur (40%), produkter som har negativ inverkan på hälsan (39%), att företaget behandlar sina anställda illa (37%) och att produkterna är skadliga för miljön (36%).
Så vinner du tillbaka kunderna efter en bojkott
Även om vägen är lång så går det att vinna tillbaka kunderna, men då är det bot och bättring som gäller. Det finns i huvudsak två anledningar till att konsumenter väljer att bryta sin bojkott.
- Varumärkets produkter eller tjänster har förbättrats (27%)
- Varumärket har bestämt sig för att förändra det som fick mig att bojkotta (27%)
Det optimala är såklart att undvika en bojkott helt och hållet. Hela 82% menar att de inte är illojala mot varumärken de gillar. Lev som du lär och var autentisk helt enkelt.