Utan förringa krisen som vi befinner oss i är det intressant att diskutera vilka möjligheter som uppstått den senaste tiden. För det är faktiskt en hel del.
Sebastian, VD här på AgencyMatch, har ett talesätt som han har återkommit till ofta (nästan för ofta) den senaste tiden: ”Många bygger vindskydd när det stormar, andra bygger väderkvarnar”.
Talesättet har kanske aldrig varit mer talande än nu. För samtidigt som alla bevis tydligt pekar på att det bästa motgiftet mot kriser är ökade investeringar i bl.a reklam och kommunikation, har många företag istället dragit i handbromsen.
Vi har tittat lite närmre på statistik ur ett antal olika undersökningar och identifierat tre olika möjligheter som du skulle kunna dra nytta av idag.
Nya arbetssätt och processer
Den mest uppenbara förändringen i hur vår arbetsdag ser ut är förmodligen att antalet fysiska möten är nära noll. Istället har videomöten helt ersatt det fysiska mötet. Otaliga inlägg på LinkedIn som uttrycker förvåning över hur bra det faktiskt fungerar har avlöst varandra.
På samma sätt har webinars ersatt fysiska event och många företag vittnar om en fantastisk respons från deltagarna.
Fördelarna med det digitala mötet framför det fysiska är många. Framför allt sparar det både tid och pengar.
En undersökning från Econsultancy och Marketingweek nyligen visade att 82% av de stora företagen i Storbritannien som omsätter över 50 miljoner GBP har identifierat nya arbetssätt som de kanske kommer att fortsätta använda sig av efter krisen. 60% har identifierat helt nya processer.
Hur har omställningen påverkat ert arbetssätt och era processen? Vad kan ni fortsätta använda er av efter krisen?
Innovera mera!
Hur gör man som gym när man tvingas stänga till följd av en karantän? Man skulle kunna lansera en online träningshub och ta en månadsavgift för att få tillgång till träningspassen. Det gjorde det lokala gymet Frame i London. Onlinepassen har blivit en stor succé, mycket tack vare hur Frame använder sociala medier för att marknadsföra tjänsten. De har hittat en tonalitet och tilltalssätt som passa målgruppen.
Läget vi befinner oss i tvingar oss att bli kreativa. Det finns många fler exempel på företag som på kort tid har lyckats ställa om och återuppfinna hela sin affär. Mycket av det vi ser nu kommer att bestå även efter coronakrisen. Kanske finns det helt nya tjänster för er att utveckla just nu?
Satsa på varumärkesbyggande kommunikation
En undersökning från Kantar visar att bara 8 % av konsumenterna vill att företag ska pausa sin annonsering på grund av Corona. 92% av er målgrupp vill alltså höra ifrån er! Däremot förväntas det av företagen att ta ansvar, att hjälpa människor i deras dagliga liv och att inte utnyttja situationen. Samtidigt visar statistiken från exempelvis Storbritannien att bara 7% av företagen faktiskt investerar mer i sin marknadsföring. Dessutom har priserna på visst annonsutrymme online sjunkit drastiskt. Är dina konkurrenter bland de som har tryckt på stoppknappen har du ett gyllene läge att flytta fram dina positioner genom varumärkesbyggande initiativ som är anpassade för den unika situationen som vi befinner oss i.