Som med de flesta relationer, såväl affärsrelationer som privata relationer, krävs en del underhåll av relationen mellan kund och byrå. Ibland går gnistan förlorad och den där entusiasmen som fanns i början har sakta försvunnit.
Oftast är det värt ett försök att liva upp samarbetet igen, innan du ger dig ut på jakt efter en ny byrå. Här är fyra tips på vad du kan göra för att få samarbetet på rätt kurs igen.
1. Se över målen
Mycket kan ha förändrats sedan ni inledde samarbetet. Genom att se över och omdefiniera målen skjuter du in ny energi gruppen. Det ger er också en möjlighet att säkerställa att ni har en samsyn kring målen.
2. Utvärdera arbetsgruppen
Det är såklart positivt att arbetsgruppen är väl införstådd med er affär, känner ert varumärke och er målgrupp. Men ibland kan det behövas nya perspektiv. Finns det andra personer på byrån som skulle kunna tillföra nya värden till er? Be byrån att komma med ett nytt förslag på arbetsgrupp och jämför med hur gruppen ser ut idag. Att byta ut hela arbetsgruppen är inte att rekommendera men genom att byta ut delar av den kan dynamiken och perspektiven förändras till det positiva.
3. Titta på historiken
Be byrån att visa arbete som de har gjort för företag med liknande utmaningar som de ni har. Hur tänkte de och vad blev resultatet? Kanske finns inspiration att hämta?
4. Gör någonting kul tillsammans
Boka in en aktivitet utanför kontoret. Det kan vara en gemensam middag, någon form av team building-aktivitet eller något annat som ger er möjlighet att lära känna varandra bättre. En bra relation är en förutsättning för ett bra samarbete.