Så gick det till när Giraffen valde Milk genom AgencyMatch

Köpcentret Giraffen i Kalmar behövde göra en förflyttning, från ett opersonligt köpcentrum till social samlingsplats, från in och ut till en upplevelse värd en omväg. Giraffen är ett av Newsecs köpcentrum och när det var dags för byråval använde de sig av AgencyMatch. Efter en noggrann byråvalsprocess föll valet på reklambyrån Milk och samarbetet inleddes i oktober 2020. Här berättar Björn Lind, operativ projektledare på Milk och Sara Thorin, marknadsföringsstrateg på Newsec, om sin upplevelse av byråvalsprocessen och om samarbetet.

Sara lutade sig tryggt tillbaka

– Jag önskade hjälp med att vaska fram de bästa kandidaterna kopplat till våra behov. Med AgencyMatchs hjälp behövde jag endast luta mig tillbaka och träffa de topp tre kandidaterna och kunde samtidigt känna mig trygg är att dem vi träffade var relevanta och utvärderade efter gemensamt fastställda parametrar.

– Byråerna jag träffade var väl förberedda och inlästa på uppdraget. Vi valde byrån som vi hade bäst personkemi med och som delade målbilden och visionen för Giraffen. Tillsammans har vi nu gjort både ett nytt kommunikationskoncept baserat på vår varumärkesplattform och aktiviteter kopplade till en årsplan.

 

En bra matchning, både professionellt och personligt!

– Vi är väldigt nöjda med samarbetet som AgencyMatch upprättade! Genom att vi på förhand kunde synka förväntningarna var det smidigt att kunna leverera det kunden ville ha – och lite mer därtill. Vi finner att matchningen inte bara var en match rent professionellt, utan även på ett personligt plan!

Uppdraget bestod till stor del av att förverkliga Giraffens nya varumärkesplattform. Björn berättar vidare om hur de tog sig an uppdraget:

– Arbetet tog sin början i att vi skapade ett kommunikationskoncept baserat på deras behov, målgrupp och önskad varumärkesförflyttning. Konceptet landade i “Upplev mer tillsammans” och var grundläggande för all kommunikation som vi, tillsammans med Kvarteret Giraffen skulle ta fram. Under detta koncept har vi tagit fram ett otal lyckade och engagerande kampanjer som vi tagit ut i en rad olika medier med mycket fina resultat!

Björn Lind, operativ projektledare på Milk.

Vilka har då framgångsfaktorerna varit för det lyckosamma samarbetet? Björn pekar på några olika saker: 

– Vi klaffade på väldigt många plan. Vi förstod deras behov och vad de förväntade sig direkt, och då var det inte svårt att leverera något med det lilla extra. Vi hade då även tid över att vara spontana utanför våra planerade kampanjer och leverera material med ibland extremt kort varsel. Jag och arbetsgruppen är övertygande om att en stor del av vårt lyckosamma samarbete beror på AgencyMatchs jobb då de matchade ihop oss med Kvarteret Giraffen. Våra kulturer lirade helt enkelt och då är det både kul och givande att jobba!

 

Kalmar läns nöjdaste kunder

Ett bevis för hur framgångsrikt samarbetet varit är att Giraffen har Kalmar läns nöjdaste kunder 2021! Finns det egentligen bättre bevis än så?

Läs mer om Giraffens utmärkelse här!

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.