WEBBYRÅ – SÅ HITTAR DU RÄTT: 5 TIPS

Publicerat
March 11, 2020
Författare
Oskar Wennberg

På jakt efter en ny webbyrå? De allra flesta webbyråerna kan hjälpa dig med det mesta som har med din webbplats att göra, från strategi och design till produktion, underhåll och förvaltning. Däremot är det många renodlade webbyråer som inte arbetar med själva innehållet, dvs. text och bild. Fokuset ligger istället på design, funktion och utveckling. Att välja rätt webbyrå är en stor utmaning. Därför har vi samlat fem tips till dig som är på byråjakt!

Många byråer är specialiserade på ett specifikt CMS (Content Management System), som WordPress eller EpiServer. Om du är osäker kring vilket CMS som passar dig bäst kan det vara en god idé att göra en förstudie med syfte att reda ut vad som passar er bäst beroende på syftet och målet med webbplatsen, innan du väljer webbyrå.

Webbyråer kan också hjälpa dig att göra rätt val av hosting baserat på dina behov. Vissa byråer har egna lösningar för hosting medan de allra flesta kan rekommendera den lösningen som passar dig bäst. Nedan har vi samlat några tips på vad du bör förbereda innan du börjar leta efter en byrå.

1. Definiera syftet och målen med webbplatsen

Fundera över vad som har lett fram till att ni nu är i behov av en ny webbplats. Vilka utmaningar står ni inför som webbplatsen ska lösa? Försök att fokusera på utmaningen snarare än på det du tror är lösningen i form av funktion, design och innehåll. Det är såklart bra om du har en vision för vad du vill uppnå, men lösningen är byråns jobb och det som de gör allra bäst.

Försök också att definiera målsättningar. Det kan vara rena siffror i form av leads, sälj, besökare eller något annat. Om du har svårt att sätta siffror på målen kan en bra webbyrå hjälpa dig med det som en del av samarbetet. Då räcker det att du beskriver dina mål i ord, exempelvis “generera leads”.

2. Specificera dina krav

Utan att tänka för mycket på en färdig lösning är det bra om du kan skriva ner vad som måste rymmas inom din budget. På så sätt vet byrån redan från början vad som är viktigast att prioritera. Försök också att beskriva varför dessa är krav. Kanske kan byrån komma med en bättre lösning?

3. Kommunicera din budget

Av rädsla för att bli lurade väljer många företag att inte kommunicera sin budget i ett tidigt skede av en byråvalsprocess. Det är helt fel! För att kunna lämna seriösa och genomtänkta offerter behöver byråerna en budget att förhålla sig till. Risken är annars att du slösar både med byråns och din egen tid. Om du har gjort din research och kontaktar seriösa byråer kommer du att få seriösa svar.

4. Ha koll på projektmetoderna

Att arbeta agilt har blivit mer eller mindre standard inom webbutveckling. De två mest kända metoderna är Scrum och Kanban. Istället för att göra tekniska specifikationer in i minsta detalj från början sätter man upp mål och visioner med funktionaliteten. Sedan arbetar utvecklarna i korta iterationer, eller sprinter, för att kunna göra fungerande delleveranser som testas allt efterhand som de färdigställs. Genom att arbeta på det här viset kan du prioritera de funktioner som är viktigast just nu och säkerställa att ni utvecklar med användaren i fokus. Efter varje genomfört sprint hålls också ett möte med syfte att utreda vad som kan bli bättre inför nästa sprint. På så sätt utvecklas samarbetet och kvaliteten höjs.

Innan utvecklingen sätter igång krävs nästan alltid någon form av förstudie. En webbyrå måste lära sig och förstå din affär, din målgrupp och hur de beter sig på nätet, vad syftet är med din webbplats och vilka mål du har. Först då kan byrån börja tänka kring design och funktionalitet. I förstudien definieras allt detta. Tillsammans hjälps ni, utifrån budget, åt att prioritera vilka funktioner som är viktigast och därför ska utvecklas först.

Som kund är det viktigt att du sätter in i den projektmetod som byrån föreslår att ni ska arbeta efter. Om du är väl förberedd kommer arbetet att flyta på enklare och du går in i samarbetet med rätt förväntningar.

5. Webbyrå? Det är inte bara webbyråer som kan webb

Kärt barn har många namn! Det är nämligen inte bara webbyråer som kan bygga webbplatser. I synnerhet bör du även titta på digitalbyråer. Men även bolag som kallar sig för reklambyråer eller kommunikationsbyråer kan ha kompetensen som du behöver. Tittar du bredare kan du dessutom få ut mer av samarbetet hos en och samma byrå. Vad som passar dig bäst är en fråga om din vana av att hantera byråsamarbeten – trivs du med att arbeta med flera specialistbyråer eller en fullservicebyrå?