REKLAMBYRÅ – SÅ HITTAR DU RÄTT

Publicerat
February 10, 2020
Författare
Oskar Wennberg

Visste du att Sveriges äldsta reklambyrå, Gumaelius, startades redan 1876. Byrån blev enormt inflytelserik under den svenska industrins storhetstid under 50- och 60-talen. Då var byrån en renodlad annonsbyrå som förmedlade annonsutrymme, alltså en mediabyrå. Successivt utvecklades byrån till att sedermera bli en reklambyrå i dess rätta bemärkelse. Byrån avvecklades 2008 efter ett antal tunga år men förblir en stolthet för den svenska reklambranschen.

Sedan Sofia Gumaelius startade Sveriges första reklambyrå har mycket förändrats. Idag är antalet variationer av byråer många och reklambyråns roll har blivit mer mångfacetterad. Inte minst sedan intåget av digitala kanaler.

En reklambyrå ska kunna hantera all typ av marknadskommunikation oberoende av kanalval. Det kan vara radio, TV, utomhusreklam, sociala medier osv. Poängen är att det inte är kanalen som står i centrum, utan idén. Reklambyråer kommer med kreativa lösningar på dina kommunikativa problem oberoende av kanalval.

Vill du veta mer om hur AgencyMatch fungerar? Klicka här för att komma till startsidan.

I takt med den digitala utvecklingen har de allra flesta reklambyråer valt att även anställa utvecklare och digitala specialister i olika former. Detta innebär att det inte längre bara är renodlade webbyråer som kan utveckla din hemsida. Då börjar vi successivt komma in på begreppet fullservicebyrå som många reklambyråer med ett brett utbud av kompetenser väljer att kalla sig.

Tänk på detta när du väljer reklambyrå

Kreativa processer

Förmågan att lösa problem och skapa resultat genom kreativa idéer kommer inte av sig själv. De flesta byråer använder sig av olika kreativa processer för att åstadkomma detta. Processen bör vara driven av insikter kring din målgrupp, din affär och marknad. Därför krävs oftast någon form av insamling av dessa insikter som en del i processen.

Byråns storlek

Hur viktig byråns storlek är avgörs främst av vilka resurser ditt uppdrag kräver. Byrån ska vara stor nog att kunna hantera ditt uppdrag vid varje givet tillfälle. Samtidigt vill du inte för liten för att vara en oviktig kund för byrån.

Kompetensfördelning

Enligt P&G:s varumärkeschef Marc Pritchard ska byrån bestå av 75 % kreatörer, dvs. art directors, copywriters, designers, illustratörer etc. Resterande 25 % ska vara strateger, projektledare, produktionsledare, planners osv. Även om det inte finns en magisk gräns finns det anledning att satsa på en byrå som lägger tyngden på kreatörer. Det är trots allt kreativiteten som är kärnan i reklambyråns erbjudande. Samtidigt får du inte glömma att strukturerade och tillgängliga projekt- och produktionsledare är avgörande för att ro projektet i hamn.

Erfarenhet

Har byrån erfarenheten som krävs för att förstå dina produkter, varumärken, målgrupper och dess beteenden? Branscherfarenhet kan vara viktigt men behöver inte vara avgörande. Det viktiga är att byrån verkligen förstår dina utmaningar. Att välja en byrå bara baserat på att de har arbetat med kunder i din bransch är ett stort misstag. Anledningen till det är att byråmarknaden är oerhört dynamisk. Kompetens flyttar på sig hela tiden. Därför är sannolikheten relativt liten att de casestudier du får presenterade för dig faktiskt är utförda av arbetsgruppen som byrån föreslår.

Kultur

I slutet av dagen är det människor du arbetar med, inte en byrå. Det är människorna på byrån som utgör kulturen. För att ni ska få till ett bra samarbete behöver du gilla kulturen på byrån. I en byråvalsprocess ska du därför alltid boka möten hos byråerna. Be om en rundtur och träffa människorna, även om de inte ingår i en tilltänkt arbetsgrupp. Då får du en chans att se hur de har det på sin arbetsplats och det ger dig en känsla för vilka människorna på byrån är.

Vill du veta mer om hur AgencyMatch fungerar? Hör av dig till hej@agencymatch.se eller ring 040 631 43 23.